Flinke groei voor diepvries in omzet en volume

Mooi artikel in Distrifood van Edwin Rensen  Gepubliceerd: 26 jan. 2024

Diepvries wint terrein. Werd tijdens de corona-periode een eerste groeispurt ingezet, ook het afgelopen jaar behaalde de diepvriesomzet een hogere index dan vers- en kw groepen. Onder meer vanwege de prijsstelling. ‘We zien dat in heel Europa terug’, aldus Erik van Dalsum, voorzitter VriesVers Platform.

Vriesvers is een productgroep die nog groeit in volume in de supermarkt. Dat de diepvriescategorie in de lift zit, is onder meer te danken aan een steeds innovatiever assortiment. Ook de huidige economische situatie helpt een handje. ‘En aangezien kw en vers het afgelopen jaar wel in omzet een plus lieten zien maar in volume duidelijk pijn hadden, nam naast de omzet oohet totale volume in diepvries toe’, zegt Rini Emonds, Business Consultant bij onderzoeksbureau Circana.

De omzet van diepvries binnen het supermarktkanaal bedroeg in 2020 €1,628 miljard, in 2021 €1,548 miljard en in 2022 €1,671 miljard. Het afgelopen jaar kende een opvallende groei. De omzet in 2023 (MAT48) kwam uit op €1,910 miljard. In volume was ook sprake van groei: 0,6 procent (MAT48). Diepvriesgroente sprong er uit: plus 7,8 procent.

Maaltijd

Aanjagers voor groei zijn volgens cijfers van Circana vooral diepvriescategorieën die met een maaltijd op het bord komen: behalve groente ook aardappelproducten, snacks en kant-en-klaar maaltijden (vooral pizza’s). In het jaar waarin door de inflatie de totale supermarktomzet met z’n 8 procent toenam, scoorden alle diepvriescategorieën een hogere index, uitgezonderd ijs en ijsdesserts. Volgens Rini Emonds is dat te verklaren door een mix van factoren. ‘Door de hogere prijzen werden consumenten aan het denken gezet en diepvriesproducten bieden meerdere voordelen. Zo liggen diepvriesgroente en -fruitproducten vaak tegen lagere kiloprijzen in de winkel en zijn ze ook nog eens portioneerbaar. Dat sluit goed aan bij de trend van minder verspillen. Ook toenemende belangstelling voor lokale producten en weerstand tegen het invliegen van producten over de gehele wereld leidden shoppers naar het diepvriesmeubel,’ aldus Emonds.

Dat ijs en ijsdessert niet boven de totale groei supermarkten uitkwamen, ligt volgens Rini Emonds niet zozeer aan de verkopen in de zomerperiode. Het was immers een matige zomer met veel regen in de maanden juli en augustus en temperaturen lagen te laag voor de tijd van het jaar. Maar in de weken 17 tot en met 39 was er volgens cijfers van Circana desondanks sprake van een plus van 9 procent. Vooral in de eerste maanden van 2023 bleven de verkopen in ijs achter.

Groente en fruit winnaars

In volumegroei is de categorie groente en fruit de grote winnaar. In de segmenten spinazie, bonen en broccoli bleven prijsstijgingen beperkt en daar profiteerde het volume van. Een forse toename in volume is ook te zien in diepvries fruit & vruchten melanges. ‘De gunstige prijsstelling ten opzichte van vers fruit en goede ­toepassingsmogelijkheden in smoothies laten het segment jaar op jaar groeien’, legt Rini Emonds uit.

Kwam de omzet van diepvriesgroente in 2020 nog uit op €163 miljoen, in 2021 was dit €152 miljoen, in 2022 €153 miljoen en in 2023 (MAT48): €178 miljoen. Een procentuele omzetgroei van 16,6 procent en 7,8 procent volumematig. Opmerkelijk zijn ook de prestaties van vleessnacks en aardappelproducten. ‘In beide segmenten is de gemiddelde kiloprijs het afgelopen jaar flink toegenomen’, weet de Business Consultant. ‘Echter het volume heeft daar niet onder geleden en laat ook een plus zien. Ook in cafetaria’s gingen prijzen flink omhoog, hetgeen zorgde voor extra verkopen in supermarkten.’

De omzet van diepvries(vlees)snacks kwam in 2020 uit op €312 miljoen, dit daalde in 2021 naar €309 miljoen, om in 2022 uit te komen op €330 miljoen. In 2023 steeg de omzet naar maar liefst €394 miljoen (MAT48), tegenover €326 miljoen in 2022 (MAT 48). Een omzetgroei van 20,7 procent en een volumegroei van 1,9 procent. Voor diepvriesaardappelproducten kwam de omzet in 2020 uit op €166 miljoen, in 2021 €158 miljoen, in 2022 €166 miljoen en in 2023 (MAT48) steeg deze plots door naar €205 miljoen, tegenover €163 miljoen in 2022 (MAT48). Het gaat hier procentueel om de grootste groei van alle categorieën: 26,1 procent. In volume is de groei 2,4 procent.

Wil je het hele artikel lezen: klik hier

Foto: Ronald Hissink