Agenda VriesVers Platform
Ons eerste VriesVers interactieve webinar van afgelopen juni, in samenwerking met Distrifood en onder de bezielende leiding van Wiro Sterk (voorzitter VriesVers Platform) heeft veel positieve reacties opgeleverd. Ook nu beogen we weer een interactieve sessie met sterke sprekers. Meer informatie volgt later.
Wij willen graag kennis met je blijven delen; Kennis is Macht!
Ons eerste VriesVers interactieve webinar van afgelopen juni, in samenwerking met Distrifood en onder de bezielende leiding van Wiro Sterk (voorzitter VriesVers Platform), heeft veel positieve reacties opgeleverd. Ook nu beogen we weer een interactieve sessie met sterke sprekers. Meer informatie volgt later.
Wij willen graag kennis met je blijven delen; Kennis is Macht!
Op donderdag 14 oktober organiseert het VVP haar VriesVers WinnaarsEvent.
Hét VVP-Event waarbij de winnaars bekend worden gemaakt van VriesVers Winkel van het Jaar 2021 (in 2 categorieën: 0 – 1000 m² en > 1000 m²) en VriesVers Producten van het Jaar 2021 A-merk en Huismerk.
Het VriesVerstival zal plaatsvinden van 1 t/m 24 september. Winkels en Producten kunnen rond mei gaan aanmelden.
Op donderdag 16 december zal de VVP Jaarvergadering plaatsvinden. Zoals jullie van ons gewend zijn, zal er ook ruimte zijn voor een zogenaamd ‘fun-element’. Wat dat gaat zijn, laten we nog even in het midden. In ieder geval is er na de jaarvergadering nu eens volop tijd voor netwerken met een glaasje in Kerst sferen. Meer informatie volgt later.
Eerder van het VriesVers Platform

Op donderdag 8 oktober organiseerde het VVP haar VriesVers WinnaarsEvent ‘Simply the Best!’.
Hét VVP-Event waarbij de winnaars bekend worden gemaakt van VriesVers Winkel van het Jaar 2020 (in 2 categorieën: 0 – 1000 m² en > 1000 m²) en VriesVers Producten van het Jaar 2020 A-merk en Huismerk. Ivm Coronamaatregelen werd het event verplaatst naar een live WinnaarsEvent vanuit een Studio van First Impression in Tilburg.
Ons eerste VriesVers webinar in samenwerking met Distrifood onder leiding van Wiro Sterk (voorzitter VriesVers Platform) met 2 begenadigde sprekers; Laurens Sloot (Hoogleraar Retail Marketing en algemeen directeur van EFMI Business School) en Henk-Jan Koershuis (voedingsdeskundige en auteur van de bestseller: De Beste Verliezer). Een interactieve webinar die veel positieve reacties heeft opgeleverd.
Wij willen graag kennis met je blijven delen; Kennis is Macht!

Op donderdag 31 oktober 2019 vond de VVP Jaarvergadering bij Golfbaan Crimpenerhout in Krimpen aan de Lek plaats. Na de jaarvergadering vertrok ons VVP gezelschap richting Lekkerkerk om zo de opening van het nieuwste warehouse van Müller Fresh Food Logistics door oud minister Dekker bij te wonen, alvorens wij richting radarstoomboot De Majesteit koersten. Tijdens de tocht naar en door Rotterdam, kwamen diverse interessante sprekers aan het woord en kon iedereen vervolgens genieten van een magnifiek uitzicht op de skyline van Rotterdam, onder het genot van een hapje en drankje. Al met al een bijzonder geslaagde dag, mede dankzij Müller!

Op donderdag 13 juni 2019 organiseerde het VVP haar VriesVers Winnaars Event.
Hét VVP-Event waarbij de winnaars bekend werden gemaakt van VriesVers Winkel van het Jaar 2019 (in 2 categorieën: 0 – 1000 m² en > 1000 m²). Coop Nijmegen Burghardt van den Berghstraat (0-1.000 m²) en Albert Heijn Huissen (> 1.000m²) gingen er met de titels ‘VriesVers Winkel van het Jaar 2019’ vandoor. Winnaar van het VriesVers Product van het Jaar 2019 A-merk werd New Forrest met Kwekkeboom Oven & Airfryer Old Amsterdam Bitterballen. In de categorie Huismerk was er dit jaar voor het eerst in 9 jaar, sprake van een Consumentenprijs én een Vakjuryprijs. Bij Huismerk Consumentenprijs ging Plus met haar Klaverland Oven Kaassoufflés er met de felbegeerde titel vandoor. Verder was er zoals gezegd, ook een Vakjuryprijs te vergeven. De professionele vakjury bestond uit leden van marktonderzoekbureaus GfK en IRI en VVP-lid POS-Tuning. Dit jaar heeft deze vakjury zich gebogen over innovatie in categorie, impulswaarde, rotatie eenheden/euro’s, FS-ontwikkeling en totaaltelling. Hierdoor kwam de vakjury unaniem uit op een product dat met name rond de feestdagen ‘een bom’ is geweest en dit product scoorde op alle fronten het hoogst. Terecht dus dat de Albert Heijn Magische Chocolade Bombe werd verkozen tot beste VriesVers Product van het Jaar Huismerk Vakjury 2019.
Let op: Vanaf eind 2019 start inschrijven van jouw mooiste winkels of beste product(en) als grote kanshebbers voor de titel(s) van 2020, waarbij we de 10e editie van het Winnaars Event zullen vieren!

Van 1 mei tot en met 26 mei 2019 organiseerde het VriesVers Platform voor de 9e keer op rij haar landelijke campagne, de winkelactie het VriesVerstival. Dit jaar pakten we weer fors uit met betrekking tot aandacht in de media en geweldige activiteiten om de categorie vriesvers in de winkel sterk onder de aandacht te brengen van consumenten. Wij zetten tijdens het VriesVerstival, ieder jaar in de maand mei, zogezegd de vriesvers (diepvries)afdeling in het zonnetje waarbij wij de retailers graag ondersteunen in het stimuleren van de omzet in vriesvers. Tijdens het VriesVerstival strijden deelnemende supermarkten om de titel VriesVers Winkel van het Jaar (in 2 categorieën) en daarnaast loopt ook de verkiezing VriesVers Product van het Jaar (A-merk en Huismerk). De consument kon ook dit jaar weer mooie prijzen winnen door op hun favoriete winkel en product (A-merk en Huismerk) te stemmen.

Om ons 10-jarig VVP-jubileum te vieren, vond op 11 en 12 april de VVP Experience Tour in Dublin plaats. Tijdens deze twee dagen hingen er goede vibes in de lucht! Met een toch wel behoorlijk vol programma, hebben we onze 2 dagen goed kunnen benutten, met onder andere een uitgebreide en verrassend goede guided Secret Food Tour door het centrum van Dublin, waarbij onze smaakpapillen werden geprikkeld. In de avond stond een typisch Iers 3 gangen keuze menu op het programma, uiteraard gevolgd door een rondje door het bekende Temple Bar District. Op vrijdag weer vroeg uit de veren, want er stond een bezoek aan 5 verschillende retailers op het programma. De diverse winkels die we hebben bezocht, gaven op meerdere vlakken zeker inspiratie en stof tot nadenken. Na een uitgebreide lunch, keerden we moe maar voldaan alweer richting het vliegveld.
Kortom, een tweedaagse trip die, volgens Ierse begrippen, ‘brilliant craig’ genoemd mag worden. De kans is heel groot, dat we over 1 of 2 jaar weer een buitenlandse VVP-Experience gaan ondernemen!

Het beloofde een interessante en verhelderende middag te worden met voorbeelden voor een optimale klantbeleving en dat werd het zeker! Steeds meer winkels kiezen voor de LED-verlichting van Philips om hun producten in het juiste licht te plaatsen. Men loopt zo een warm lichtbad binnen en boodschappen doen wordt een feestje. Onze VVP-leden hebben op 7 maart mogen ervaren hoe je met relevante voorbeelden en met behulp van de juiste belichting, een winkel een eigen karakter kunt geven. Zo konden wij ontdekken hoe duurzame supermarktverlichting de winkelervaring bij bijvoorbeeld Jumbo Foodmarkt verbetert. We konden luisteren hoe de toekomst van retail eruit zou kunnen zien én we konden ervaren hoe er een vriesvak demo wordt gegeven. Met dank aan Signify in Eindhoven!

Op 8 november 2018 vond het VriesVers Platform JaarEvent plaats. Deze middag startten we uiteraard met de Jaarvergadering met financiën en verder nieuws over het VriesVers Platform met een terugblik op 2018 en een vooruitblik naar 2019 ev. Daarbij werden tevens de aangepaste VVP lidmaatschapstarieven door het overgrote deel van de aanwezigen goedgekeurd. De presentatie van IRI gaf ons inzicht in een aantal cijfers. Daaruit kwam ook mooi naar voren dat onze categorie vriesvers, mede dankzij de mooie zomer, de groep met de hoogste groei is. Vervolgens gingen we samen verder werken door aan de slag te gaan om zelf sushi te (leren) maken. Sushi is razend populair, we zien steeds meer sushi corners in Retailland, waar verse sushi wordt bereid. Wij waren nieuwsgierig hoe je dit nu eigenlijk zelf maakt! Lauk en Nelleke legden enthousiast en geduldig uit hoe je nou zelf een ervaren ‘sushimaster’ wordt tijdens onze VVP sushi workshop. Met name leuk om ook thuis gezin of gasten te kunnen verrassen. Sushimateriaal en ingrediënten in overvloed! Er werden ook de nodige sushirollen voor het thuisfront gemaakt.
Wil je de gehele presentaties, alsook het het IRI Top Line VriesVers Report P9 nog eens zien? Kijk op de VVP site bij nieuws en marktinformatie onder het beschermde gedeelte voor VVP-leden.
Details
Donderdag 8 november 2018 (15:00 uur – 20:00 uur)
Lokatie78 in Bunnik

Op donderdag 13 september waren wij te gast bij Oliehoorn in Zwaag. Na een hartelijk welkom door Arjan Dijk, begonnen we ons bezoek met een kijkje in de keuken van de prachtige fabriek van Oliehoorn. Vervolgens kregen we een uitgebreide presentatie van Peter Koelewijn van Rondeel Eieren. Ook marktgegevens van Oliehoorn Sauzen & Oliën en cross selling met onze vriesvers categorie werden middels een presentatie van IRI met ons gedeeld. Jan Broersma vertelde op zijn beurt nog meer over historie, strategie en plannen van Oliehoorn, waarna hij iedereen uitnodigde in het smaakvolle Oliehoorn café voor een hapje en een drankje, uiteraard vergezeld van enkele succesnummers van Oliehoorn sauzen. Ondanks vrij veel afzeggingen, was het een geslaagde middag waarbij Oliehoorn zich een fantastische gastheer toonde met een bijzonder gedreven en enthousiast team! Iedereen vertrok met een heerlijke Oliehoornbox om thuis nog eens van enkele sauzen te kunnen (na)genieten.
Details
Donderdag 13 september 2018
Op Bezoek bij … : Oliehoorn Sauzen & Oliën in Zwaag

Op 14 juni 2018 organiseerde het VriesVers Platform het VriesVers WinnaarsEvent, dit jaar met het thema ‘Pak het Podium’.
Hét VVP-Event waarbij de winnaars bekend werden gemaakt van VriesVers Winkel van het Jaar 2018 (in de 3 categorieën: 0 – 700 m²: Coop Den Ham, 700 – 1000 m²: Jumbo van der Schouw uit Slagharen en > 1000m²: Albert Heijn XL Limburglaan uit Eindhoven) en VriesVers Product van het Jaar 2018 A-merk en Huismerk met winnaars Aviko Airfryer Specialiteiten en Top van Coop Ambachtelijke Kibbeling.
Daarnaast werden ook de winnaars bekendgemaakt van de consumenten hoofdprijzen van een SMEG koelkast en 2 vakantiecheques van Novasol.
Details
Donderdag 14 juni (18:00 uur – 23.30 uur)
Theater De Kom in Nieuwegein
VriesVers Platform
Missie en Doelen
Verkoop bevordering
Het doel van het VriesVers Platform is om het imago van vriesverse producten te verhogen zodat er meer vriesvers producten verkocht worden.
Positief imago
Door krachten binnen een platform te bundelen, kunnen vriesvers (diepvries) producten een beter imago krijgen en kan de vriesvers categorie harder groeien dan de markt.
Educatie
Educatie voor winkelmedewerkers en kennisdeling door middel van netwerkevents en verschaffen van marktinformatie dragen indirect bij aan extra verkopen op de winkelvloer.