Afgelopen woensdag is een delegatie van het VVP bestuur in Duitsland geweest om een aantal supermarkten te bezoeken. Doel hiervan was om kennis te verzamelen voor de vriesversafdeling van de toekomst.

Bezocht zijn zeer bijzondere Edeka’s, Globus, Netto, Aldi Süd en Lidl winkels.

Het grote verschil met Nederland is vooral te vinden in de kleur en de sfeer van de afdelingen bij de luxere supermarken en zij troffen hier ook andere grote segmenten aan zoals vriesvers brood en gebak. Snacks spelen een kleinere rol.

Middels storytelling met verhalen en smaakvolle sfeerbeelden, in combinatie met een heel rijk en divers assortiment, wordt de shopper verleid tot aankopen. De ijskoude vriesversafdeling geeft de shopper een warme indruk. Het is een feest om hier je boodschappen te mogen doen.

Ook in het relatief traditionele Duitsland vonden wij inmiddels meer internationale producten en is ook hier de markt voor vleesvervangers én zuivelvervangers zich langzaam maar zeker aan het ontwikkelen.